4/7 DEN - OKOLO JEZERA MÝVATN AŽ NA KONEC RING ROAD

17.01.2024

První tři dny na cestě jsme objevovaly krásy jižního Islandu. Čtvrtý den jsme se přesouvaly směrem k jezeru Mývatn a blíže na sever ostrova. A jak jsme strávily zbylé 4 dny na ostrově a co vše můžeš stihnout ?

DEN ČTVRTÝ - GEOTERMÁLNÍ OBLAST

Kolem 8 ráno zase vyrazit na cestu, jako už klasicky najít naší bílou Dacii mezi několika dalšími a mohly jsme jet. Tenhle den jsme měly naplánovaný nedaleko vzdálený Stuðlagil kaňon, vodopád Detifoss a Selfoss, jezero Mývatn a Nature bath. Už když jsme ráno sedaly do auta bylo nám trochu jasné, že počasí už asi nebude tak ideální, a čím víc jsme mířily na sever nebo blíže k vnitrozemí bylo to znát. Cesta byla nádherná, zase nám další a další kilometry připomínaly ten kontrast, který Island má. Barvy, zeleň a farmy vystřídalo jen pusto a prázdná vulkanická pláň.

STUðLAGIL

Na kaňon jsme se podle fotek těšily. Konečná část cesty byla mimo Road1, takže jsme opět procvičily naše nervy na silnici. Ale musím říct, ze nás to zklamalo. Nevím jestli to bylo počasím, které se razantně změnilo, začalo nám i sněžit, nebo prostě špatnou dobou k návštěvě tohoto kaňonu, ale rozhodně nebyl plný barev jako na fotkách. Vlastně to byla opravdu jediná věc, která nenaplnila naše představy na celém ostrově. K tomu jsme ještě podle navigace přijely z druhé strany, kde se do kaňonu nedá sestoupit a musí se obejít. S vidinou toho, ze nás čeká stejná cesta zpátky, abychom to objely, a toho, že nás to místo úplně neoslovilo rozhodly jsme se, že to objíždět nebudeme. Až ke kaňonu pojedete, stačí se na mapách kouknout kam přesně by jste měly jet. Jsou tam označená dvě místa a jedno z nich je popsané jako Main Access, tak to bude rozhodně ta lepší varianta, my jsme si toho bohužel nevšimly dřív.

Cesta vedla přes geotermální oblast, takže jsme sem tam zastavovaly na termálních jezírkách. Ovšem ne na koupání, teplota byla moc vysoká. Za silného zápachu síry jsme dojely k geotermální elektrárně. Trochu jsme tam pokoukaly jaké to tam mají, venku byla i sprcha s horkou vodou právě z termálu. Počasí se každou hodinu zhoršovalo, tak jsme nikde moc neotálely.

DETIFOSS A SELFOSS

Tyhle dva vodopády jsou od kaňonu vzdálené asi hodinu a půl. Detifoss, a máme tu další vodopád, který je považovány za nejmohutnější v  Evropě, to už máme druhý, a to jen v jedné zemi. Vodopád se nachází v čedičovém údolí, tak i podél stezky, která vede k vodopádu je na co koukat. Proti proudu narazíte na další vodopád, menší, Selfoss. Silnice vás zavede na ohrazenou stranu vodopádu, pokud by jste však chtěli můžete se dostat i na druhou stranu po silnici 864. Naopak 2,5 km po proudu pak narazíte na krásný vodopád Hafragilsfoss. Od vodopádu naše cesta dál směřovala k jezeru Mývatn.

vodopád Selfoss
Kaňon Stuðlagil
vodopád Detifoss

MÝVATN A NATURE BATH

Mývatn už byl jen hodinku cesty od vodopádů, jinak je toto jezero přezdíváno jako Komáří jezero, což v létě prý docela zastává svému jménu a je čtvrté největší na Islandu. Zároveň jsme tu u jezera měly další ubytování, tak to dnes i vypadalo, že budeme mít klidný večer bez přejezdu. Než jsme dorazily do hostelu, zastavily jsme se ve známých Mývatn nature bath.
Mývatn nature bath - přírodní geotermální lázně. Na vstupné a informace se můžete podívat zde. Voda v lázních je z 2500m hlubokého vrtu, kdy teplota dosahuje až 130 stupňů. Ta se pak mísí se studenou vodou a výsledkem je příjemná horká lázeň, kdy je kolem Vás na nule. To bylo to, co jsme potřebovaly po několika dnech cestování. Jediné mínus byl odér síry, který voda měla, ale ten byl cítit v této oblasti docela často. Po pár hodinách relaxu nám už nic nebránilo posunout se dál.

Jezero Mývatn
Myvatn nature bath

Cestou jsme se stavily ještě na nákup. Z toho relaxu nás v zápětí docela probrala informace, kterou nám sdělil pán na pokladně - abychom sledovaly situaci ohledně počasí. Přes noc by měla přijít bouře a je vyhlášen zákaz vycházení na další den. Upřímně jsme to v danou chvíli moc neřešily, radar ukazoval bouři, která měla přijít až druhý den kolem poledne, a to bychom eventuálně ještě stihly ranní přesun do Husavíku, kde jsme měly ubytování i plány na další den. Po příjezdu na ubytování nám paní bez otázek rovnou nabídla pokoj na další noc, my jsme si v  tu chvíli ještě bláhově myslely, ze ráno vstaneme a popřípadě ještě vyjedeme dále, ale paní bylo jasné, ze ráno přijdeme a požádáme ji o pokoj na další noc 😀. V okolí dále můžete navštívit nebo vidět - Hengifoss, Litnanesfoss, Fardagafoss, Rjúkandafoos, kaňon Asbyrgy, jeskyně Grjotagjá, sopka Krafla.

DEN PÁTÝ - ZAVŘENÍ OSTROVA

Což se stalo, ráno jsme se nestačily divit, venku řádila sněhová bouře, napadl minimálně metr sněhu a bylo rozhodnuto o programu na zbytek dne. Ještě jsme se podívaly ze zvědavosti na počasí a celý Island přestal na den fungovat. Na stránkách safetravel.is máte oficiální přehled o uzavírkách silnic, jak se situace vyvíjí a o veškerých doporučení pro cestování i pohyb. Tahle informace nám přišla automaticky prostřednictvým sms hned ráno. A že je občas fajn si odpočinout, tohle bylo až zbytečně dlouhé, naštěstí jsme zrovna uvízly v hotelu s restaurací - polehčující okolnost 😀. A lepší jehněčí, jsem v životě nejedla. Den byl dlouhý a při večeři se bouře uklidnila, tak jsme věřily té předpovědi a těšily se, že ráno vyjedeme. Jinak jsme tento den měly naplánovanou návštěvu takzvaných čarodějných hor, Hverir a den v Husavíku na koňské farmě. Zůstat na jeden den v klidu na jednom místě, tak se nám to vlastně trochu splnilo. V Husavíku jsme na ten den měly zařízené i ubytování v jedné z farem. Ubytování jsme řešily přes booking stejně, tak jako žádost o vrácení peněz a zrušení rezervace kvůli počasí. Byly jsme překvapené, ale nebyl s tím absolutně žádný problém a peníze nám byly vráceny obratem. Vracet je podle podmínek rozhodně nemusely, ale tak jak jsme se my nemohly dostat tam, tak se nikdo nemohl dostat ani odtamtud, měli pochopení, a to je fér.

DEN ŠESTÝ - OSTROV POD SNĚHEM A AURORA

Po sněhové vánici bylo ráno na farmě, kde jsme zůstaly, o něco kouzelnější musím říct. Když jsme odhrabávaly auto, všimly jsme si, že silničáři už jsou v pohotovosti. Traktory jezdily tam a zpět a i paní na ubytování nás ujistila, že už můžeme vyjet. Jsou tu na to zvyklí a vědí jak fungovat, tak už v tuhle ranní hodinu byla většina silnic sjízdná. A co jsme měly v plánu tenhle den kromě toho, že jsme se na večer chtěly přesunout do Akureyri? Výhled na jezero Mývatn z místa Skútustadagigar, vodopád Godafoss, vulkán Hverfjall, abychom si splnily ,,vulkanickou" islandskou povinnost.

Po sněhové bouři

SKÚTUSTADAGIGAR

Tahle vyhlídka, jestli to tak můžu říct, se nachází v okolí jezera Mývatn. Snadno Vás tam navede navigace. Z téhle vyhlídky je krásný pohled na jezero a jeho útvary, která v něm jsou. Je jich tam několik a vypadají jako malé vulkány vystupující z jezera. Měly jsme trochu jiné představy o výhledu, protože pod nánosem sněhu to vypadalo naprosto, ale naprosto jinak. Tenhle den byl navíc snad tím prvním, kdy jsme pocítily sílu obávaného islandského větru, foukalo totiž opravdu šíleně.

HVERFJALL

Kráter kuželovitého tvaru má přibližně 1 km, sahá do výšky 463 m a nachází se na východní straně jezera. Je přístupný až na samotný vrchol z jeho jižní strany. Při naší návštěvě byl kráter ohraničený páskou a vzhledem k tomu, že jsem nevěděly proč a byl pod sněhem, nahoru jsme si netroufly. Parkoviště přímo u kráteru budete hledat marně, musí se k němu dojít asi 20 minut chůze. Parkoviště tam prý někde je, nejsem si úplně jistá kde, všechno bylo pod sněhem a byly jsme tam úplně samy. Kdyby jste se chtěly ke kráteru dostat delší cestou je možný zhruba hodinový hike z místa Dimmuborgir

Vyhlídka Skútustadagigar
Krátek Hverfjall

GODAFOSS

Tenhle vodopád už není označován jako nejmohutnější vodopád Evropy, ale jako jeden z nejkrásnějších na Islandu, čemuž musím dát za pravdu. Má nádhernou tyrkysovou barvu vody. Parkoviště je trochu vzdálené a kolem vodopádu se můžete i projít. Druhá strana vodopádu je spojena nedalekým mostem.

AKUREYRI

Oficiálně naše první návštěva většího města na Islandu. Tam si člověk uvědomí, jak je ten klid v přírodě vlastně úžasný. V Akureyri jsme prošly večer město a snažily jsme se najít nějakou restauraci, kde bychom ochutnaly velrybu. Než jsme ji našly, stačily jsme si to pod návalem výčitek rozmyslet a stavily se na Fish and Chips 😀. Na ubytování jsme přijely docela v rozumnou hodinu a ve chvíli, kdy jsme prostě jen vydechly a užívaly si klid začala aplikace s aurorou hlásit polární záři nedaleko za městem. Sedly jsme ještě do auta a pospíchaly za město jestli ji uvidíme a podařilo se. Asi hodinku jsme zase zíraly na oblohu a záře ne a ne skončit, tak jsme to vzdaly my a jely zpátky, usnout s parádním závěrem našeho tripu. V Akureyri jsme měly ubytování, kde se jednotlivé pokoje skládají z kapslí postavené na sobě. Musím říct, že to byl nevšední zážitek a chvilku nám zabralo než jsme zjistily co vše ta naše ložnice umí. Hafnarstræti Hostel, Akureyri.

Vodopád Godafoss
Aurora u Akureyri
Hafnarstræti Hostel

DEN SEDMÝ - POSLEDNÍ KILOMETRY ISLANDEM

Poslední den našeho tripu. Dneska nás už nečekaly žádné velké plány. Z Akureyri jsme měly před sebou cestu na letiště, která trvá z tohoto města okolo 5 hodin. Abychom si alespoň protáhly nohy po cestě a nebyl to den strávený v autě, po cestě jsme zajely k Hvitsekur a podívaly se na kráter Grábrók.

HVÍTSERKUR

Hvítsekur je 15m vysoký čedičovitý útvar na mělčině jen pár metrů od břehu. Po zaparkování k němu vede pár minut dlouhá pěší stezka. A určitě stojí za zajížďku. Co už tak moc za tu zajížďku nestálo byla ta silnice, která k němu vede nebo spíš minové pole. Sjedete z hlavní silnice Road1 a není to vůbec daleko, ale troufnu si říct, že by snad bylo rychlejší a pohodlnější jít pěšky 😀. Třeba už to tak není, ale na nepříjemnou cestu se raději připravte.

Čedičový útvar Hvítsekur
Výhled u Hvítsekur

GRÁBRÓK

Grábrók je dominantou západní části Islandu. Říká se, že za dobré viditelnosti je možné ho spatřit ze 120 km vzdáleného Reykjavíku. Je součástí tří spících kráterů, které se nacházejí v oblasti. Okolní krátery částečně zmizely kvůli těžbě štěrku. Kráter je vysoký pouhých 170 m a můžete se po dřevěných schodech dostat pohodlně nahoru. Celkově stojí za to i výhled do okolní krajiny. Celá krajina je pokryta mechem a vytváří další z přírodních kontrastů Islandu.

Okolí kráteru
Grábrók

A tímhle místem naše cesta Islandem skončila. S půjčeným autem jsme navštívily i Madeiru.