RECENZE: LETECKÁ SPOLEČNOST INDIGO 2025

IndiGo je indická nízkonákladová letecká společnost, která je zároveň největší leteckou společností v Indii. V Indii má nadpoloviční podíl na leteckém trhu. Největší je, jak z hlediska počtu přepravených cestujících, tak ale i velikostí flotily. S IndiGem jsme absolvovali během zimy 3 lety v rámci kooperace s Turkish Airlines.


IndiGo jsme vybrali na náš zpáteční let do Vietnamu. Letenky jsme řešili 2,5 měsíce předem a v tu dobu nás nejlevněji vyšla tato varianta i přesto, že je zapotřebí v rámci přestupu v Indii vyřízení víz. Podruhé jsme využili tuto kooperaci, když jsme se vraceli z Filipín. 

Výhodou těchto letů může být i to, že odlétají z Prahy (Turkish Airlines), takže ušetříte čas, ale i peníze za jízdenku na vzdálenější letiště, nebo nemusíte přes noc zůstávat na letištích (Mnichov, Vídeň). Můžete tak ušetřit minimálně 1 000 Kč. Na výběr je několik možností odletů, bude záležet i na tom, jaké cílové město v indické destinaci zvolíte (Bombaj, Delhi). Letenky můžete kupovat jak na oficiálních stránkách Turkish Airlines, tak i na IndiGo. Co vnímáme na této kooperaci jako velké plus, je to, že přestup je garantovaný.

Odlétali jsme v 9:20 z Prahy a poté nás čekal 5 hodinový přestup v Istanbulu. Následoval let do Indie, který trval přibližně 6 hodin. Druhý den brzy ráno jsme tak byli na místě a měli jsme k objevování Indie celý den. Naše cesta vedla dále z Bombaje do Ho Chi Minh ve Vietnamu. Celkem se jednalo tedy o dva přestupy - Istanbul a Bombaj.

TURKISH AIRLINES

Jak jsem již zmínila, tak z Prahy nás čekal 2 hodinový let s Turkish Airlines do Istanbulu, kde jsme dostali moc dobrou a vydatnou snídani. V samotném Istanbulu je možnost výběru několik variant délky přestupu. My jsme zvolili 5 hodinový přestup, ať tam máme rezervu. Každopádně, kdo by chtěl Istanbul vidět z blízka, může využít nab´ídky právě od Turkish Airlines tzv. Tour Istanbul. V případě, že se jedná o mezinárodní let, kde Vás přestup čeká mezi 6 - 24 hodinami, můžete využít této služby a zdarma se jet s průvodcem podívat do Istanbulu. Máte na výběr z několika prohlídek a tras dle Vaší délky přestupu.

Výhled nad Tureckem
Výhled nad Tureckem
Snídaně Turkish Airlines
Snídaně Turkish Airlines
IndiGo
IndiGo

INDIGO

IndiGo je nízkonákladová společnost, která má zastoupení hlavně v husté síti vnitrostátních letů v Indii. Poslední dobou však expanduje i do zahraničí. Je tedy pravděpodobné, že se v budoucnu dostaneme s IndiGem i přímo na evropský kontinent, nejen do Istanbulu.

Je to nízkonákladový let, nečekejte tedy velký prostor na nohy jako u klasických společností, které letají dálkové lety (třeba Qatar nebo Air China). S IndiGem si můžete vybrat, jestli poletíte z Istanbulu do Delhi nebo do Bombaje. Ve velké většině případů se bude jednat o letouny typu Airbus A320/321. Do Bombaje léta většinou A321 a do Delhi A320. Rozdílem v těchto dvou typech letounů by dle specifikace měly být 2 cm v prostoru na nohy. I proto jsme zvolili pro přestup Bombaj, každý centimetr dobrý. Letadla jsou opravdu velká, tří řadová a musím říct, že při mých 180 cm jsem problém s prostorem vlastně neměla.

Check-in provedete online, klasicky, jak jste zvyklí. Ke správě rezervace se můžete přihlášit, jak přes Turkish Airlines, tak i přes IndiGo. Na zpáteční cestě nám bohužel online odbavení nešlo vyřídit a tak jsme museli na přepážku IndiGa. V rámci kooperace s Turkish Airlines Vám letenk vytisknou rovnou i na let z Istanbulu do Prahy. Let v rámci této kooperace je totiž označen jako tzv. share flight a u toho zřejmě nejde udělat check-in online, takže se musí na přepážku, ale pracovníci jsou na to připraveni a pomůžou Vám.

  • Pokud budete přestupovat se zastávkou ve městě a vracet se zpět na letiště a nebudete mít z jakéhokoliv důvodu check-in a tím pádem bare code (čárový kód) na letenku, tak si jen uložte nebo vytiskněte potvrzení letu. Z venku totiž pouští dovnitř jen na základě letenky na navazující let.
  • Pokud budete pouze na letišti (v našem případě Bombaj), nevystupujte z letiště. Na pravé straně haly se schovává vstup do odletové haly, kde při kontrole jen opět ukážete potvrzení letu a oni Vás pustí si vyřídit check-in.

IndiGo i přesto, že se jedná o nízkonákladovou společnost, má velice přívětivou zavazadlovou politiku. Na každý let si můžete vzít klasickou velikost příručního zavazadla, osobní tašku a máte v ceně i odbavené zavazadlo do 30 kg na každou osobu. Při cestě zpět, vzhledem k obsazenosti letadla´, vybízeli k "odbavení" i těchto příručních zavazadel. Na palubě IndiGa je v ceně i jídlo, což je taky milé překvapení na nízkonákladovou společnost. Nečekejte ale žádný luxus, třeba jako na palubě Turkish. Dostanete jedno klasické jídlo a pití. Bohužel musím řict, že jídlo moc dobré nebylo. Dostanete například indické butter chicken nebo tikka masala. Poprvé jsem jídlo na palubě letadla nedojedla. Dokoupit si pak můžete v aplikaci v sekci správa letu další občerstvení, sadu na spaní, hygienický balíček apod. Toto na let nedostanete. In-flight entertainment tu nečekejte, je tu jen obrazovka, která Vám alespoň ukazuje, jak Vám ubíhá cesta, Odlet IndiGa v Instanbulu není z hlavní ranveje letiště. Bude Vás čekat ještě krátká cesta autobusem k letadlu.

Pokud nastane změna v letu nebo jeho zpoždění IndiGo Vám na WhatsApp pošle upozornění. Na cestě tam jsme žádné zpoždění naštěstí neměli. Oproti tomu na zpáteční cestě jsme měli zpoždění asi 30 minut. Jestli je pro Vás tato část leteckého trhu natolik neznámá a nevíte, jak velkou časovou rezervu si na přestupy dát, můžete využit funkci Flight radar. Když si v aplikaci zadáte číslo letu, ukáže se Vám záznam uskutečněných letů a jejich zpoždění. Můžete tak alespoň trochu odhadnout, jaká časová rezerva bude dostatečná v případě, že by došlo na zpoždění. Obecně je psáno, že mají vyšší míru zpoždění spíše vnitrostátní lety, než ty mezinárodní.

Jídlo na palubě IndiGa
Jídlo na palubě IndiGa
IndiGo
IndiGo
Letadlo IndiGo
Letadlo IndiGo

GARANCE PŘESTUPU - ZKUŠENOST

Jak už jsme zmiňovaly, spolupráce těchto dvou leteckých společností má výhodu garantovaného přestupu. Pro ty, kteří jsou v tomto nováčci to znamená, že Vám letecká společnost garantuje náhradu např. zpožděného nebo zrušeného letu jiným letem na náklady letecké společnosti. 

Přestupní let v Indii jsme využili pro cestu z Bali do Prahy. Samo o sobě jsme neměli moc velkou rezervu na přestup, ale v rámci garance přestupu jsme to riskli a počítali s tím, že si maximálně o jeden den prodloužíme dovolenou, To se bohužel stalo. Z neznámých důvodů jsme čekali dvě hodiny v letadle před odletem. To už nám bylo jasné, že poprvé vyzkoušíme výhody garancí. 😀

Dvouhodinové zpoždění mezi Delhi a Istanbulem způsobilo to, že jsme bohužel nestihli navazující let z Istanbulu do Prahy. Pokud se Vám tohle stane a máte garantovaný přestup, nemá smysl panikařit a být ve stresu. Takových lidí kolem Vás bude spoustu a věřte tomu, že tím nic neurychlíte. Jediné, co by mohlo pomoci, je co nejrychleji opustit letadlo a co nejrychleji přijít k přepážce dané společnosti. Budou totiž vyžadovat Vaše původní boarding pasy, podle kterých Vám vydají nové. Jestli v tomto případě platí, kdo dřív přijde, ten dřív mele? Třeba ano. Nové lety dostanete podle volných kapacit v nejbližších možných termínech. 

Po dlouhém čekání na nový boarding pass, kdy se nic moc nedělo, jsme využili možnosti volných přepážek Tuskish Airlines na check-in a ty nám nový boarding pass vystavili na počkání podle pasu.  Dostali jsme se na let druhý den ráno. I přesto že je hala plná naštvaných a nervózních lidí a člověk z toho není dvakrát nadšený, Turkish Airlines ví co dělá a všechno proběhlo, sice s čekáním, ale v pořádku. Dostali jsme i lehké občerstvení. Po přiděleném letu jsme čekali ještě na přidělení hotelu. 

Jakmile se přidělení náhradního letu a dostanete instrukce, tak opuštíte tranzitní zónu. Pro občany ČR není potřeba žádné vstupní vízum do země. Kdybyste z nějakého důvodu měli občanství, které podléhá vízové povinnosti, budete muset vízum zaplatit a následně částku vymáhat po letecké společnosti. Po pasové kontrole Vás navedou k příletové hale k přepážce, kde řeší ubytování a následný transfer do ubytování i z ubytování, který je zdarma. Tady je možné, že si taky nějakou chvíli počkáte. Střídají se tu menší autobusy a odváží cestující postupně podle hotelů. Kdybyste chtěli vše urychlit, můžete si vyžádat adresu ubytování a dopravit se na vlastní náklady. V tom Vám bránit nemohou. Na hotelu jsme poté měli možnost večeře. 

Když to shrneme, původně jsme z toho vlastně byli nadšeni. Když jsme přiletěli z Indiie, bylo celkem brzy a naivně jsme si mysleli, že si stihneme dát v centru Turecka černý čaj a trochu nasajeme atmosféru. Místo toho jsme strávili celý den na letišti. Od opožděného příletu až po příjezd na hotel to zabralo cca 8 hodin. Ranní transfer na letiště byl opravdu brzy ráno, takže jsem se ani ve finále moc nevyspali. Nicméně s tím, jak se k tomu Turkish Airlines postavily, jsme velmi spokojeni. Člověk nemusí nic vymáhat, dohadovat se a až na delší čekání vše proběhlo jak mělo.

Článek se všemi informacemi ohledně přestupu v Bombaji (Indii) najdeš zde.