ISLAND II - JIŽNÍ ČÁST
Tak a jdeme na to. 😊 Před dvěma lety jsme na Island zavítaly poprvé a při našem prvním road tripu jsme se trochu hecly a během sedmi dnů objely celý Rind Road. To, co jsme stihly se můžete dočíst a nechat se inspirovat ve starších článcích, které jsem aktualizovala. I přesto, že jsme opět vyrazili na Ring Road a z učenců jsou mistři, jak je známo 😀 budete se tu mít co dočíst. Trochu jsem přeskládala a doplnila. Takže Vám mám určitě o čem psát. 😊 A co vše jsem tedy během pár dnů stihli s naší skupinou na jihu Islandu? Nicméně musím říct, že i tak jsme museli hodně vybírat, kam se nevydat. Takže třeba na potřetí už to budou opravdu všechna navštívená místa. 😊
Jak už jsem zmínila některá místa jsme už navštívily při prvním tripu, takže Vám je do toho dne zahrnu ať si podle toho stejně jako v prvním výletu můžete třeba sestavit svůj itinerář. A pro více informací klikněte na přiložené odkazy z prvního tripu. V tomto článku se rozepíšeme o těch nových místech. 😊
1. DEN
Při prvním výletu jsme zahrnuly do startovního dne Golden Circle. Ten jsme teď pro změnu nechali až na poslední den a měli jsme v plánu začít trekem k sopce Fagradalsfjall. Přírodě ale neporučíte a kvůli nedávným výbuchům sopky, omezení a bezpečnosti jsme museli plán pozměnit. Po zařízení veškerých věcí, nákupů a podobných jsme se alespoň vydali tímto směrem a začali v oblasti Krýsuvíku.
SELTÚN/KRÝSUVÍK
Krýsuvík je geotermální oblast plná gejzírů s činnými sopkami v okolí. Nachází se zhruba 45 minut z Keflavíku. A proč je vulkanická oblast zrovna zde? Leží na riftovém rozhraní dvou litosférických desek (severoamerická a eurasijská), které tvoří středoatlantský hřbet, jenž probíhá přes pevninu ostrova. Další čtyři takové oblasti jsou na ostrově z toho samého důvodu. Vzhledem k pohybu litosférických desek se v této oblasti vylévá magma a nejsou tu vůbec překvapením erupce. Oblastí gejzírů a trhlin s geotermální aktivitou budete procházet po dřevěné lávce. Celková návštěva Vám zabere 30 minut. Pokud budete mít čas vylezte až na vrchol jednoho z kopců. Ty výhledy jsou nádherné. Vstup ani parkování není zpoplatněno.
KRÁTER KERID
Vydáváme se zpět, hodinu směrem k městu Selfoss. Kerid je kaldera vzniklá propadem sopky po výbuchu před 3 000 lety. Patří mezi nejmladší krátery Islandu. Kráter je charakteristický pro svou načervenalou barvu okolních svahů a při ideálním světle průzračnou tyrkysovou barvou jezera. Dá se obejít kolem dokola i zevnitř. Parkování je zdarma, ale platí se zde vstupné 450 ISK na osobu. A dokonce si tu můžete i přivydělat. 😀 Pokud najdete nedopalek z cigarety, stačí ho odnést do boudy, kde se platí a ve vteřině dostanete s úsměvem pár islandských peněz.
Se všemi těmi zastávkami po cestě, kterých bylo opravdu mnoho jsme už pak jen dojeli k vodopádu Seljalandfoss, kousek od něj jsme měli nádherné ubytování uprostřed ničeho, takže jsme se jeli zabydlet a čekat na polární záři. Ta nás ještě vyhnala k blízkému vraku letadla DC-3 Airplane wreck - Eyvindarholt. Na obloze ten večer tančila déle, než by bylo milé vzhledem ke chladnějšímu počasí.😀
2. DEN
Druhý den jsme vyrazili dále po jižní R1, lehce unaveni z polární záře předchozího dne, ale na tenhle den jsem se těšila. Od rána do večera nabitý těmi nejkrásnějšími místy. Počasí nám přálo, takže to byl už z poloviny úspěšný den hned od rána. Ujeli jsme zhruba 250 km. A i dnes jsme měli štěstí na polární záři. 😊 Právě tento den zahrnoval místa z prvního tripu a tak se na bližší informace o nich můžete podívat na přiloženém odkazu zde.
GLJUFRABUI
I přesto, že je tento vodopád skrytý, nebudete ho muset hledat dlouho a ani složitě. Nachází se totiž jen pár set metrů směrem vpravo od vodopádu Seljalandfoss. A k tomuto vodopádu zavítá snad každý. To, že je skrytý, je pravda. Není totiž vidět z cesty, ale je schovaný v rokli. Pokud se vydáte dovnitř abyste vodopád viděli, myslete na to, že je všude mokro a v zimě můžou být kameny namrzlé, takže opatrně. A nepromokavé oblečení a boty jsou jasnou výhodou.
SELJAVALLALAUG
Nejstarší bazének na Islandu z roku 1963. Původně byl vystaven za účelem plaveckých hodin pro místní školu. Ale už dlouho takhle využíván není. Třeba je to i tím, že teplota vody je tu jen kolem 30 stupňů, takže to chce trochu přemlouvání. Asi bych se tam taky nechtěla učit plavat týden co týden. Bazének se nachází 25 minut od vodopádu Seljalandsfoss směrem na západ po jihu. Cesta z parkoviště, které je neplacené Vám zabere dalších 20 minut. Abyste dojeli k parkovišti musíte sjet z R1 na štěrkovou cestu a přes soukromý pozemek, vjezd je ale povolen. Bazének není výjimečný jen stářím, ale je zapadlý, schovaný v nádherné krajině. Už jen procházka k němu se vyplatí. V zázemí bazénku jsou i převlékárny.
KVERNUFOSS
Jestli jsem někdy řekla o nějakém vodopádu, že je nejhezčím na Islandu, tak beru zpět. 😀 Nejhezčí je tenhle. Teď už patří mezi ty známější, ale ještě nedávno tomu tak nebylo. Je totiž v těsné blízkosti jednoho z velikánů Skógafoss a sem už taková masa lidí nezavítá a je to ohromná škoda. Kvernufoss je vodopád, ke kterému dojedete autem za dva kilometry a nebo si k němu dojdete pěšky za 45 minut. Pokud máte čas, klidně se vydejte pěšky, auto můžete nechat u Skógafoss, tam je neplacené parkoviště, zatímco Kvernufoss placené parkoviště má a to 750 ISK za osobní automobil. U vstupu k vodopádu se nachází kavárna a muzeum.
SÓLHEIMAJOKULL
Jeden z nejdostupnějších ledovcových splazů ledovce Mýrdalsjökull. Trasou od parkoviště se procházkou během 20 minut dostanete k výhledu na ledovec a můžete se dostat až k němu. Výpravy na ledovec samotný jsou pořádány pouze přes turistické agentury. Velikost ledovce závisí na ročním období. Parkování u ledovce je zpoplatněno 1 000 ISK za osobní automobil. A kdyby Vám vyhládlo, tak zkuste langoš, který tam mají ve stánku. Lepší jsme nejedli, ani doma. Tour na ledovec jsme vynechali. Vlastně se tu dočtete skoro všude, že jsme spíš takový pozorovatelé, ale turistických ,,atrakcí" se moc neúčastníme, to už musí být. Ale orientační cena 3 hodinového lezení po ledovci s výbavou startuje od 90 dolarů na osobu.
3. DEN
Třetí den jsme měli v plánu doklepnout jižní část ostrova a přesunout se dále do vnitrozemí. Před sebou jsme měli tento den spoustu kilometrů. Spíše kvůli večernímu přesunu na ubytování. Jak den probíhal v poklidu a vlastně harmonicky, večer už to tak harmonické nebylo. ˇˇÚnava, kopec mimo upravenou silnici R1 a moje perfektní podřazování naše obě auta nechalo stát uprostřed strmého kopce a byl boj se odtamtud dostat. 😀 Člověk kolikrát nepotřebuje ani sněhovou bouři a zkomplikuje si cestu sám. 😀 Nicméně, tento den byl jeden z těch náročnějších, čekalo nás přes 300 km. Shrnutí třetího dne, tuleni v Jókursarlón stále jsou, diamantovou pláž jsme nechytli oproti minulé návštěvě, tak jak bychom si ji představovali, ale i tak to byl další skvělý den. Tohle jsou opět ta známá místa, na které jsme se vraceli, takže pro více informací klikni zde.
FJALLSÁRLÓN
Prvním místem, které jsme tento den připsali a vlastně úplně první z celého dne byla tahle ledovcová laguna. Opět je to místo, které je trochu opomíjené, protože se nachází blízko známější a větší laguny Jokursárlón, zhruba 20 minut jízdy. Parkování u laguny je zdarma. A stejně tak, jako v Jokurárlón, i tady pořádají turistické agentury možnost plavby okolo ker a k ledovci. Jediný rozdíl je tu snad ve velikosti a v tom, že tu nespatříte plavat tuleně. Jezero, které tu je, vzniklo čistě táním jednoho z největšího ledovce Islandu a je napájeno malou řekou. Zatímco do laguny Jokursárlón připlouvají tuleni řekou přímo z oceánu. Ledovcový splaz neláme rekordy, je zhruba 2,5 km dlouhý a 2 km široký. Výška ledovce je okolo 20 metrů. Plavbu lodí k ledovci jsme nevyužili, ale jen pro představu ceny z oficiálních stránek - 90 minut plavby, 10 000 ISK, duben až listopad.
MULAGLJUFUR
Mulagljufur kaňon je takový skrytý klenot jižní části Islandu. Osobně jsem na něj byla zvědavá a musím říct, že tohle místo si musí zamilovat snad každý. To, že je to hidden gem, trošku napovídá i tomu, že k němu vede štěrková silnice plná děr, takže si připravte nervy. Až tam jednou islanďané vystaví pořádnou silnici, přijde to o své kouzlo. 😀 Cesta tam dá sice zabrat, ale co dalo zabrat více, bylo odbočku vůbec najít a přitom se nacházela jen 4 km vedle laguny Fjallsárlón. Tady jsou souřadnice odbočky, kdybyste si nevěděli rady.
Celkový trek není nijak náročný, ale v porovnání se všemi zastávkami po R1 na Islandu budete moci s čistým svědomím říci, že jste nějaký trek šli. Trasa je otevřená celoročně, ale není nijak extra značená ani zajištěná, takže vzhledem k počasí a sněhu zvažte výšlap. Jedna cesta nahoru by Vám měla zabrat 45 minut podle průvodce. My jsme se vydali až nahoru na vrchol a zpět. Často jsme dělali zastávky na focení, ale i tak si minimálně 2 hodiny na toto místo nechte. Když to budou hodiny 3, nebudete litovat. Terén není nijak náročný, je lehce do kopce, ale nic, co by mělo někomu dělat problém. V tomhle kaňonu jsem vlastně nechala dron, tak on to vlastně tak bezproblémový den, jak jsem tvrdila na začátku nebyl. 😀 Ale tohle místo parádní rozhodně bylo!
Tak a jsme u konce našeho putování po jižní části Islandu a objevení nových míst v rámci našeho druhého výletu. A pokud tě čtění baví, tak se můžeš podívat, co nového jsme na Islandu navštívili oproti prvnímu výetu dále.