FUNGUJE VEŘEJNÁ DOPRAVA NA SICÍLII?

28.01.2024

MEZIMĚSTSKÁ DOPRAVA

Tady se trochu rozepíšu, protože cestování v jižní části Itálie je v určitých směrech prostě zážitek. 😀 Co se týká meziměstské autobusové nebo vlakové dopravy obecně na Sicílii, měli jsme jen pozitivní zkušenosti. Vše jezdilo opravdu na čas a mezi většími městy jsou linky hodně frekventované, kolikrát to jezdí každou hodinu. My si vždy koupili jízdenku chvíli před odjezdem online nebo u řidiče v době, kdy jsme věděli jaký spoj stihneme. To zřejmě nebude úplně fungovat v sezóně, kdy je všude mnoho turistů. Řidiči totiž na těchto dálkových trasách nedovolují stát, a tak, kdo se do autobusu nevejde čeká na další nebo autobus nezastavuje vůbec. Občas se stalo i u nás, že autobus další zastávky jen projížděl. V sezóně bude zřejmě zapotřebí včasný nákup jízdenek. Na koupi jízdenek Vás u některých dopravců přesměruje rovnou trasa z Googlu. Jen si dejte pozor na cestování v neděli, spoje nemají takovou frekvenci, tak si podle toho uzpůsobte program. My jsme nastupovali vždy na první zastávce, abysme měli jistotu, že se do autobusu vejdeme. Autobusová doprava byla často i rychlejší volbou, než ta vlaková, kde se doba cesty natáhla kvůli přestupům a čekání na další vlak.

Ve východní části Sicílie jsme pak zkusili i regionální vlak. Zde jsme si nechali poradit a rovnou si stáhli aplikaci Trenitalia S.p.a. U vlakového spojení je vždy zapotřebí si po koupi jízdenky a ještě před samotnou jízdou udělat v aplikaci check-in dané jízdenky. Aplikace Vás navede, tak se nemusíte bát. Aplikace je dobrá volba pokud kupujete jízdenky například na poslední chvíli, v sezóně se mohou u okýnek tvořit fronty nebo jsou prý často mimo provoz přístroje pro check-in ve vlakových halách. Navíc dokud neuděláte check-in dané jízdenky, ještě můžete zvolit jiný čas odjezdu apod. Lehce rozdílné je to pak při dálkových vlacích, ale s tím zkušenosti nemáme a tak dáváme pouze informaci.

MĚSTSKÁ DOPRAVA

Naproti tomu městská hromadná doprava tu byla docela zážitek. V tomto směru nás mnohdy nepodržel ani náš přítel Google, a to hlavně v západní části Sicílie. Ukazoval totiž jen některé spoje, a tak pokud to šlo, bylo jistější dívat se přímo na internetové jízdní řády daných dopravců. Přiznám se, že například v Trapani jsme nepochopili jak funguje MHD, kterou zaštiťuje ATM. Na webu jízdní řády nemají, Google nedohledal žádný spoj, což spolu zřejmě úzce souvisí. A většina autobusových zastávek jsou jen desky s číslem autobusů, některé pak i s časovými údaji, ale stejně nevíte, kam Vás dané číslo autobusu dopraví. No, vzhledem k tomu, že jsme se vždy ráno podívali po městě, dali si snídani a došli tam, kam bylo potřeba tak nás to netrápilo. 

V Catánii má MHD, kterou zajišťuje AST na internetových stránkách jízdní řády a tady už klasicky fungoval i Google. Problém tu byl trochu jiný, autobusy zde totiž nejezdí na čas nebo nejsou dobře zřetelné zastávky, každopádně místní vědí kde čekat a i rádi poradí. Velkým pomocníkem s tímto byly právě mapy, které mají veškeré zastávky zanesené, tak víte, kde přibližně máte hledat pokud není označena zastávka. Tak pokud náhodou nemůžete najít zastávku, kterou Google ukazuje, hlouček místních je jasné znamení. Jeden autobus nás dokonce zavezl 2 kilometry od původního plánu, takže jsme si pak dali pěší tůru podél silnice na pláž, ale to k tomu prostě patří. Navíc se pan řidič na něco ptal, ale vůbec jsme netušili na co. 😀

DOPRAVA NA LETIŠTĚ

Pokud se rozhodnete jet veřejnou dopravou na letiště raději si dejte dostatečnou časovou rezervu. Náš první autobus, kterým jsme se chtěli dopravit na trasu Alibusu, který jezdí na letiště, měl 38 minut zpoždění. Mezitím jsme se stihli nasnídat a vlastně i skoro dojít k hlavní zastávce Alibusu. Jednalo se o takové druhé hlavní nádraží, sjíždějí se zde autobusy. Nicméně Alibus tu ani nezastavil, zřejmě to zastavuje někde mimo autobusové nádraží a pán za přepážkou moc nápomocný nebyl, tady jsme byli tedy trochu zmatení. V automatu jsme si koupili lístek na městský autobus a čekali jsme na autobus č. 538, který stavěl pár desítek metrů od letiště a už byl přistavený na nádraží nastartovaný, tak jsme si k němu šli stoupnout, aby nám neujel. 😀 Zde se asi zase pro změnu čekalo až se naplní, protože jsme odjížděli asi 30 minut později, ale hlavní je, že na letiště jsme se dopravili. Navíc tyto klasické městské autobusy jsou i ve směru na letiště pořád dost levné, myslím, že jsme platili něco přes 1 euro. Pořád bylo v záloze ještě taxi nebo UBER, který na Sicílii funguje. Tady ovšem počítejte s daleko dražší jízdenkou. Pokud pojedete z jakéhokoliv důvodu taxíkem, ujistěte se o ceně před nástupem do auta, taxikáři rádi upravují cenu, na Sicílii to není výjimkou.

V Catánii jako v jediném městě Sicílie pak naleznete i metro, které spojuje východní a západní část města. Metro není nijak velké, jedná se o jednu skoro 9 km dlouhou linku. Jen si dejte pozor, v neděli a o státních svátcích metro nefunguje. Na soupravu budete čekat 10 - 15 minut, podle toho jaká část dne právě je. Zde asi spíše využijete jednosměrnou jízdenku za kterou zaplatíte 1,50 euro a platí Vám na jeden přestup po délku 100 minut.

AUTO

Každopádně automobilová doprava ve velkých městech jako je Palermo nebo Catánie je šílená, tady by snad chtěl řídit auto jen blázen. 😀 I z tohoto pohledu byla veřejná doprava dobrou volbou, navíc jsme si oba mohli po cestě odpočinout a neomezovat se v konzumaci čehokoliv, přeci jen, je to dovolená. 😀 Navíc, když se k takto zmatečné dopravě přidají ještě turisté s půjčenými auty, tak se pak děje přesně to, co se děje. Snad ani jednou se nám nestalo, že by nás řidič pustil na přechodu a i samotné přecházení přechodu byl takový malý survivor. Uslyšíte neustále troubení aut a skútrů, protože přednost tady nikdo moc nedává. 😀

Jak se řešily dopravu například na Islandu?